بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیک

نقش تجارت الکترونیک در توسعه صادرات
ساعت ٦:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٢/۳۱   کلمات کلیدی: تجارت الکترونیکی ،توسعه صادرات ،صادرات الکترونیکی

توسعه صادرات در تمام کشورها، به عنوان یک استراتژی اقتصادی مطرح است که به تعادل بین سهم نسبی آن کشور از جمعیت جهان و سهم نسبی آن از تجارت جهانی می انجامد. در کشور ما نیز این استراتژی اقتصادی مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار داشته و همواره بر افزایش صادرات عمدتاً صادرات غیرنفتی تاکید شده است. اما باید توجه داشت که موفقیت در اجرای راهبرد جهش و توسعه صادراتی و دستیابی به اهداف آن مستلزم حرکت های مختلفی است که از آن جمله می توان به تسهیل تجاری و بهبود روابط بین الملل اشاره کرد. برنامه ریزی در راستای اجرای تاکتیک های فوق، حرکتی است که می تواند دستیابی به جهش و توسعه صادرات غیرنفتی را تا حد زیادی تضمین کند. در این راستا، تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهایی است که تا حد زیادی شاخص هایی نظیر افزایش کارآیی تجاری، آزادسازی و شفاف سازی اطلاعات و توسعه روابط علمی، فرهنگی و تجاری در سطح بین الملل را در راستای جهش و توسعه صادراتی برای کشور تامین می کند و مزایای رقابتی وسیعی را در اختیار کشورمان قرار می دهد.

برای آنکه بتوانیم از تجارت الکترونیکی به عنوان یک ابزار موثر در توسعه و جهش صادرات استفاده کنیم، باید بیشتر با تجارت الکترونیکی آشنا شویم، لذا در این نوشتار سعی داریم، تعریفی از تجارت الکترونیکی ارایه دهیم و تاثیر آن را در توسعه و جهش صادرات بررسی نمائیم.

تعریف تجارت الکترونیکی

در بیانی ساده خرید و فروش کالاها، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های رایانه ای نظیر اینترنت تجارت الکترونیکی گفته می شود. اما تجارت الکترونیکی تعاریفی دیگر نیز دارد.

از دیدگاه ارتباطات، تجارت الکترونیکی تحول اطلاعات، کالاها و خدمات با پرداخت توسط ابزار الکترونیکی است.

از دیدگاه فرآیند تجاری، تجارت الکترونیکی، به کارگیری فناوری در جهت مکانیزه کردن مبادلات تجاری و گردش کارهاست.

از دیدگاه خدمات، تجارت الکترونیکی، کاهش هزینه ها و به طور همزمان افزایش سرعت و کیفیت تحویل خدمات به شمار می رود.

از دیدگاه روابط بهنگام، خرید و فروش بهنگام محصولات و خدمات، تجارت الکترونیکی نامیده می شود.

از دیدگاه اطلاعات، تجارت الکترونیکی عبارت است از مبادله دیجیتالی اطلاعات بین چند واحد. این تبادل اطلاعات می تواند بین دو بخش رابطه برقرار کند، در جریان کالاها و خدمات هماهنگی لازم را ایجاد کند یا تقاضاهای الکترونیک را منتقل نماید. این تبادل می تواند در ارتباط بین سازمان ها یا اشخاص نیز باشد.

در این میان «زواس» تعریف جامع تری از تجارت الکترونیکی ارایه کرده است: تجارت الکترونیکی عبارت است از تبادل اطلاعات از طریق شبکه الکترونیکی، در هر مرحله از زنجیره عرضه، خواه در درون یک شرکت، بین شرکت ها، بین شرکت و مشتری و یا بین بخش خصوصی و عمومی اقتصاد و خواه توام با پرداخت پول باشد و یا اینکه پرداختی صورت نگیرد.


تجارت الکترونیکی و صادرات

تجارت الکترونیکی، چالش ها و فرصت های رقابتی زیادی را برای شرکت های تجاری به وجود آورده است و امروزه کمتر شرکت تجاری را می توان یافت که با تجارت الکترونیکی روبه رو نشده باشد. در این میان شرکت هایی نیز هستند که تجارت الکترونیکی را به خدمت گرفته و به توسعه صادرات کمک می کنند.

نقش تجارت الکترونیکی در صادرات

تجارت الکترونیکی با 1- افزایش بهره وری، کاهش هزینه تولید و در نتیجه کاهش فشار بر قیمت ها و حفظ تورم در سطح پایین، 2- ورود شرکت های تازه وارد جهت تامین تقاضای فعلی، 3- ایجاد محیطی پویا و خلاق در راستای تاسیس و تشکیل شرکت های جدید، 4- افزایش کسب و کارهای کاملاً جدید، 5- فازی شدن مفهوم «کشور مبداء» برای محصولات و کالاهای صادراتی ، نقش موثری در توسعه صادرات بازی می کند.

برای آنکه بهتر به نقش موثر تجارت الکترونیکی در توسعه صادرات واقف شویم، در ادامه به برخی از تاثیراتی که تجارت الکترونیکی بر روی صادرات داشته است، اشاره می کنیم:

1- کاهش هزینه ها و موانع صادرات

مهمترین مشکل و مانعی که شرکت های تجاری در امر صادرات با آن مواجه هستند فقدان سرمایه و ظرفیت کافی و پیچیدگی ها و دشواری های مربوط به ارایه خدمات در بازارهای بین المللی است. تجارت الکترونیکی (اینترنت) با در اختیار دادن یک سری روش های اقتصادی و با صرفه جهت جذب مشتریان خارجی و ارایه خدمات به آن ها، توانسته است با کاهش هزینه های مربوط به گستره های جغرافیایی این موانع را تا حد ممکن رفع نماید.

2- ابزار موثر بازاریابی برای صادر کنندگان

تجارت الکترونیکی باعث افزایش صادرات از طریق اینترنت شده است و اینترنت به عنوان ابزار موثر بازاریابی مورد استفاده صادرکنندگان قرار گرفته است. اینترنت این امکان را برای صادرکنندگانی که فاقد منابع مالی ضروری و منابع انسانی کافی برای امر تحقیقات بازاریابی رسمی هستند، به وجود آورده تا آنها فرصت هایی جهت پشتیبانی از فعالیت های جمع آوری اطلاعات رقابتی مرتبط با بازار را به منظور برنامه ریزی صادراتی و ایجاد استراتژی های صادرات به دست آورند.

باید توجه داشت که امروزه بازاریابی در سازمان ها، از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است. چرا که بازار تجارت و عرصه صادرات، صحنه جنگ است و داشتن مزیت رقابتی در این صحنه رمز موفقیت و پیروزی سازمان ها خواهد بود. نکته ای که در این میان حائز اهمیت است، این است که امروزه، ظهور فناوری اطلاعات و سرعت رشد آن، مفهوم بازاریابی را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ از یک سو فناوری اطلاعات ماهیت بازارها را تغییر داده است که در نتیجه آن بازارهایی تحت عنوان بازارهای اینترنتی و بازارهای مجازی مورد توجه قرار گرفته است که این نوع بازارها ماهیتی کاملاً متفاوت از بازارهای فیزیکی دارند. از سوی دیگر رفتار مشتریان نیز در این بازارها کاملاً متفاوت شده است بنابراین یک سازمان برای آنکه در عرصه تجارت الکترونیکی در بازار تجارت و صادرات بتواند رقابت کند و در صحنه باقی بماند باید بازاریابی الکترونیکی را به خدمت گیرد.

بازاریابی الکترونیکی با ایجاد وفاداری، تبلیغات، ارتباطات با مشتری و … توسعه صادرات را باعث شده است. بر خلاف بازاریابی سنتی که تمرکز شرکت ها بر روی فروش می باشد، بازاریابی الکترونیکی بر روی مشتری تمرکز می نماید و به مشتری ارزش می دهد. بازاریابی الکترونیکی باعث می شود تا صدور محصولات و کالاهای صادراتی به صورت بموقع، سریع و قابل اعتماد به دست مشتری برسد. همچنین بازاریابی الکترونیکی این امکان را نیز برای صادرکنندگان فراهم ساخته است تا با انتخاب بازارهای هدف از طریق تهیه نیمرخی از رفتارهای مشتریان در بازارهای الکترونیکی، صادرات خود را بر روی این بازارها متمرکز کنند.

3- در هم شکستن مرزهای جغرافیایی

امروزه در تجارت الکترونیکی، تجارت و صادرات در مکان، معنای خود را از دست داده است و تجارت الکترونیکی این امکان را به وجود آورده است که صادرکنندگان، کالاهای خود را به تمام نقاط دنیا صادر کنند. تجارت الکترونیکی با کاهش موانع ورود به بازار و تولید بهنگام، موجب شده است که تعداد زیادی صادرکننده وارد بازار شود. همچنین تجارت الکترونیکی نه تنها باعث شده است تا مصرف کنندگان از افزایش رقابت محصولات و کالاهای صادراتی منتفع شوند، بلکه صادر کنندگان نیز فرصت های بیشتری برای مشارکت در بازار جهانی پیدا کرده اند.

در واقع شرکت های استفاده کننده از اینترنت نه تنها می توانند از آن به عنوان یک ابزار موثر برای برقراری ارتباطات جهانی سود ببرند، بلکه می توانند با هزینه پایین تری با مشتریانی که از نظر جغرافیایی بسیار دور افتاده هستند، وارد معاملات بین المللی شوند و کالاهای خود را با کمترین هزینه به نقاط دور دست صادر کنند.

 4- ارایه اطلاعات کافی درباره کالاهای صادراتی

شرکت هایی که تجارت الکترونیکی می کنند، این امکان را دارند تا از طریق جستجو در اینترنت، اطلاعات کافی درباره محصولات رقابتی و کالاهای صادراتی خود کسب کنند و محصولات و کالاهای صادراتی خود را به قیمت روز و با هزینه کمتر، صادر کنند.

تجارت الکترونیکی، دسترسی مجانی و برابر به اطلاعات را برای شرکت های تجاری و صادراتی فراهم ساخته و آنها را به دنیای اقتصاد نوین الکترونیکی وارد ساخته است.

5- دستیابی به بازارهای جدید صادراتی

تجارت الکترونیکی این امکان را برای شرکت های صادراتی به وجود آورده است تا در کنار کار صادراتی که از طریق اینترنت انجام می دهند، با بازارهای جدید صادراتی نیز آشنا شده و محصولات و کالاهای صادراتی خود را به بازارهای جدید صادر نمایند.

ایجاد یک وب سایت برای صادرات

شرکت های تجاری و صادراتی که تجارت الکترونیکی می کنند، اقدام به ایجاد یک وب سایت می نمایند. این شرکت ها، به دو دلیل عمده این کار را انجام می دهند؛

1- از طریق وب سایت، یک رسانه ارتباطی بین شرکت و ذینفعان تجاری (مثل مشتریان، تامین کنندگان مواد اولیه و توزیع کنندگان) بوجود می آورند. این وب سایت در بازارهای صادراتی به عنوان یک رسانه ارتباطی باعث می شود که صادر کننده از طریق اقداماتی مثل روابط عمومی و تبلیغات، خود را بیشتر نشان دهد.

2- با ایجاد وب سایت، در حقیقت یک زیرساختار الکتریکی برای هدایت مبادلات تجاری و صادرات به وجود می آورند. آنها از طریق وب سایت، خدمات مشتری، پشتیبانی فناوری و حتی فروش بهنگام را به وجود می آورند و صادرات خود را توسعه می بخشند.

وب سایت بهترین ابزار برای ترفیع صادرات

وب سایت بهترین وسیله برای ترفیع صادرات است. اما ترفیع صادرات به چه معناست؟

هدف اصلی ترفیع صادرات مرتبط ساختن کالاهای عرضه شده توسط صادرکننده با نیازهای مشتریان بالقوه در سطح جهان می باشد. به طور سنتی دو نوع ترفیع صادراتی وجود دارد:

1- ترفیع صادراتی حمایت شده از سوی دولت

2- ترفیع صادراتی از سوی شرکت

ترفیع صادراتی حمایت شده از سوی دولت اغلب شامل سیاست های تجاری است که معمولاً خارج از کنترل صادرکننده می باشد. ترفیع صادراتی که از سوی شرکت صورت می گیرد، اغلب شامل تبلیغات بین المللی، ترفیع فروش، روابط عمومی، فروش شخصی و مواردی از این قبیل می باشد.

ترفیع صادراتی انجام شده از سوی شرکت منجر به تقویت فعالیت های صادراتی شرکت می شود، و وب سایت بهترین ابزار برای این منظور است. چرا که صادرکنندگان از طریق وب سایت خود می توانند مستقیماً با مشتریان و شرکای تجاری خود رابطه برقرار نمایند و با ترفیع مستقیم صادراتی ، محصولات و کالاهای صادراتی خود را در مقابل مشتریان جهانی به نمایش گذارند.

ویژگی های جذاب و امید بخش وب سایت، مثل تعامل، ظرفیت بالای ذخیره اطلاعات و توانایی دیجیتالی شدن، این امکان را برای صادرکنندگان به جود می آورد تا بتوانند ذهنیت مشتریان را نسبت به مارک محصولات خود و نسبت به خود شرکت به نحو مطلوبی تغییر دهند و روابط خود را با مشتریان خارجی تقویت کرده و چشم اندازهای جدیدی را برای خود ایجاد نمایند.

همچنین وب سایت می تواند به عنوان یک کانال بازاریابی مستقیم مورد استفاده قرار گیرد و صادرکنندگان از طریق آن، فروش های خود را انجام داده، سفارشات بهنگام بگیرند و در مبادلات بهنگام با مشتریان از طریق پردازش ایمن پرداخت بهنگام وارد شوند.

با در نظر گرفتن اینکه فناوری اطلاعات بستر توسعه تجارت بین المللی است. در آینده در صورتی که گام‌های سریعی در زمینه تجارت الکترونیکی برداشته نشود، با مشکلات زیادی برای تجارت در عرصه بین المللی مواجه خواهیم شد.

تجارت الکترونیک علاوه بر کمک به کاهش قیمت و افزایش رقابت‌پذیری به توسعه صادرات غیرنفتی هم کمک خواهد کرد.

ایجاد هویت الکترونیک برای اشخاص، ایجاد شبکه ارتباطی امن و سریع، پشتیبانی‌های حقوقی و پشتیبانی نهادهای مسئول در سطوح مختلف تجارت و پشتیبانی نظام اموزش عالی کشور برای تربیت نیروی متخصص؛ پیش شرط انجام و توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی است و به عزم ملی و جدی نیاز دارد.

عرفان پورقاز http://www.erfanpourghaz.com